Kerékagymotor tervezése összkerékmeghajtású villamos versenyautóhoz

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Balázs Gergely György
Villamos Energetika Tanszék

A Formula SAE egy nemzetközi versenysorozat, ahol egyetemi diákcsapatok mérik össze tudásukat együléses formaautók építésében és azokkal versenyezve. A széria 1981-ben indult el, ahol kezdetben csak belsőégésű autók versenyezhettek. A fenntartható közlekedés és az elektromos járművek iránti növekvő érdeklődés eredményeképp, mára számtalan egyetemi csapat fejleszt tisztán villamos hajtású autót is. A versenysorozat rendkívül értékes színhelye a villamos járművek fejlesztésének és tesztelésének.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem versenycsapatának, a BME Formula Racing Teamnek, három éven keresztül voltam aktív tagja, ahol három elektromos versenyautó tervezésében, építésében és tesztelésében vettem részt, melyekkel Európa több országában versenyeztünk.

Az itt szerzett tapasztalatok alapján döntöttem úgy, hogy diplomamunkámat egy összke-rék-meghajtású Formula Student versenyautó villamos motorjának tervezéséből írom. Az alapkoncepció szerint, a motorok a kerékagyba integráltan helyezkednek el, mely egy komplex, ugyanakkor rendkívül hatékony megvalósítása a hajtásrendszernek. Az agymotoros hajtásoknak számtalan előnye van a konvencionális megoldásokkal szemben, például a magasabb elérhető mechanikai hatásfok, vagy a kedvező helykihasználás.

Az utóbbi időben, a nemzetközi autópiac összes meghatározó szereplője elkezdte, vagy bejelentette elektromos autóinak gyártását, így tisztán látható, hogy a jövő a villamos autózás irányába halad. Bízom benne, hogy jelen dolgozatom is egy apró lépés ennek a jövőnek a formálásában.

Diplomamunkámban egy magas-fordulatszámú, állandó mágneses, szinkron kerékagymotor tervezését mutatom be, Formula Student alkalmazáshoz. A dolgozat legnagyobb eredménye, egy analitikus méretező eljárás megszületése, melynek lépéseit részletesen bemutatom. A méretezés szabadon felvehető változóit, genetikus algoritmus segítségével optimalizálom, a lehető legkisebb tömegű és legmagasabb hatásfokú gép születése érdekében. Munkám zárásaként, az optimalizált gép részletes végeselemes analízisét mutatom be. A dolgozatban részletezett tervezési eljárás és annak eredményeképp született villamos motor, egy jövőbeni Formula Student versenyautó hajtásrendszerének alapját képezheti.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.