Kisteljesítményű BLDC motor tervezése

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Vajda István
Villamos Energetika Tanszék

Manapság már nehéz lenne elképzelni bármilyen autót szervó rásegítés nélkül, és annak ellenére, hogy előnye inkább a nagyon tömegű gépjárműveknél jelentkezik, egy új autót valószínüleg senki se vásárolna meg ennek megléte nélkül. A Thyssenkrupp Presta Hungary Kft. néhány nagyobb külföldi autógyártó számára fejleszt kormányszervó rendszert, aminek a szíve a megfelelő hajtás mellett a benne található szervómotor. Manapság főként állandómágneses szinkrongépeket terveznek ilyen célú igénybevételekre, és ritkább esetekben ezen motortípusnak a speciális változatát, a kefe nélküli egyenáramú motort.

Diplomatervezésem során lehetőségem adódott végigszámolni egy kefe nélküli egyenáramú motort adott specifikáció alapján a cég által használt programok segítségével, mintegy projektként felfogva. A kapott specifikáció adatai gyakorlatilag a megrendelő által megadott kormányszervóra vonatkozó specifikácóból történt redukáláls eredménye. A feladatom elvégzése során először végigszámoltam a Speed analitikus számítóprogram segítségével egy, a specifikációnak, és a rendelkezésre álló technológiáknak megfelelő konstrukciót. A továbbiakban a kapott eredményeket figyelembevéve végigszámoltam a konstrukciót a Flux 11.1 végeselemes számítóprogram segítségével, majd összevetettem a két különböző módszerrel kapott eredményeket. Amennyiben analitikusan, illetve végeselemes módszerrel végigszámolva is hasonló (10 %-nál nem jobban eltérő) eredményeket kapok, akkor egy megfelelő konstrukciót sikerült megválasztani.

A továbbiakban a diplomakiíráshoz nem tartozó, azonban a feladat kapcsán elvégezhető számításokkal bővítettem az eddigi számításokat. Elvégeztem egy úgynevezett ko-szimulációt az egy programcsaládba tartozó Portunus teljesítményelektronika szimuláló programmal és a Flux-al; egy egyszerűbb script erejéig kipróbálásra került, hogyan lehet Matlabból futtatni a Speed-et egy adott szimuláció elvégzéséhez; valamint kaptam némi betekintést a Motorcad melegedést szimuláló program használatába, amivel figyelembevéve a motor üzemét, egy beállított terhelési ciklus mellett végbement egy szimuláció.

Összességében véve elmondható, hogy sikerült egy olyan konstrukciót végigszámolni, mely megfelel a technológiai követelményeknek, megfelel a specifikációknak, ezt alátámasztandóan több különböző program segítségével is a kívánt eredményeket sikerült szimulálni, tehát elvben legyártható lenne. Természetesen a valódi üzem során történő működésre a legyártást követő mérések elvégzése után lehet biztosat mondani, azonban ez már egy következő fázisa a folyamatnak, amire a Diplomaterv feladat elkészítésekor nem került sor.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.