Kombinált nap- és szélenergia hasznosító rendszer tervezése hajók hajtására

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Járdán R. Kálmán
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

Napjaink egyik jelentős problémája a nem megújuló fosszilis energiahordozók kimerülése és környezetszennyező hatása. Ennek a megelőzése és csökkentése érdekében egyre nagyobb teret kap a megújuló energiaforrások felhasználása és fejlesztése. Egyik ilyen gyorsan fejlődő és kimagasló szektor az elektromos járművek elterjedése. Például villamos hajtású vitorlás esetén, ideális körülmények nyílnak a nap- és szélenergia felhasználásához.

Szakdolgozatomban egy vitorlás hajó elektromos motorral történő meghajtásának lehetőségét, tulajdonságait tanulmányoztam, ahol a szükséges energiát a napenergiából és szélenergiából nyerjük. A különböző, energiaforrások konverterek segítségével töltik az akkumulátort, ami a kikötőben telepített villamos hálózathoz is csatlakoztatható, így azáltal is tölthető. Az akkumulátor biztosítja a megfelelő energiát az elektromos motor számára.

A szakdolgozat első részében ismertetem az elektromos hajtásrendszert felépítő elemeket, különös tekintettel a szóba jöhető napelemek elméleti hátterét. A második felében pedig egy Matlab/Simulink környezetben elkészített modell segítségével bemutatom a vitorlás hajó dinamikai viselkedését, különböző körülmények között. Ezen kívül egy napelemhez kapcsolt MPPT algoritmus működése is bemutatásra kerül.

A szakdolgozat végén közelítő számításokat végzek a rendszer megvalósításának költségével kapcsolatban, és meghatározom a villamos hajtású rendszer hatótávolságát is.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.