Kormányoszlop mozgató mechanika zajcsökkentése

OData támogatás
Konzulens:
Scherer Balázs Attila
Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék

Napjainkban az autók kényelme kiemelt fontosságú kérdés, főleg olyan személyeknél, akik napi több órát is utaznak járművükkel. Ezért az autógyártók is igyekeznek ezt figyelembe venni, melynek következtében megkövetelik azt beszállítóiktól is. A Thyssenkrupp Presta Kft. (TKP) is szorgalmazza ezt a fejlődési irányt, elsősorban az elektromos szervokormányok terén, de másik termékén, a kormányoszlop mozgató mechanikán keresztül is pozitív élményekkel tudja gazdagítani a gépkocsi tulajdonosát, ha az pontosan és halkan végzi dolgát.

Dolgozatomban a járművezetőt érő hanghatásokkal foglalkozom, amiket a kormányoszlop mozgató mechanika kelt. Ennek a zajnak a mérése, azonosítása, valamint az ehhez kapcsolódó beágyazott és PC-s felhasználói szoftver kialakítása a célkitűzés. Munkámat már egy megtervezett és legyártott eszközzel kezdhettem, első lépésként a perifériák kipróbálása, működésüknek ellenőrzése volt a feladat.

A hardver megismerése után igyekeztem, minél több információt összegyűjteni az aktív zajcsökkentésről. Először általánosságban véve tanulmányoztam a zajcsökkentés szempontjából alkotott rendszereket. Az ott felhasznált algoritmusokat és azok sajátosságait felfedezve, figyelembe kellett vennem az általam megvalósítani kívánt koncepciót is. A zajforrások feltérképezése is célom volt, legfőképpen a kormányoszlop mozgató mechanikában is előforduló hangforrásokat vizsgáltam meg. Kettőt emeltem ki ezek közül. A mechanika és az elektromotor keltette zajokat és azok csökkentési módszereit.

Hamar kiderült, hogy a könnyebb kezelhetőség érdekében nemcsak beágyazott szoftvert kell készítenem, hanem egy PC-s GUI-t, ezáltal is segítve a leendő felhasználót, aki a méréseket végzi majd az eszközzel. Az STM32F4-es jelfeldolgozó processzornak köszönhetően a rendszer alkalmas lesz különböző zajcsökkentő eljárások futtatására és tesztelésére, amelyek megindíthatnak nagyobb volumenű fejlesztéseket is.

Az eszközzel folytatott kezdeti méréseket süketszobában tudtam végezni. Mivel ez ritkábban valósítható meg, a rendszer modellezése mellett döntöttem. Az általam használt motorra kerestem alkalmas eljárásokat, amelyekkel leírható a motorok működése és szabályozási módszereik. A feszültségszabályozást élőben ki tudtam próbálni. Eredményességét jelzi, hogy annak egy változatát a gyártásban lévő rendszeren is használják.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.