Korszerű webes technológiák a gyakorlatban

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Varga Pál
Távközlési és Médiainformatikai Tanszék

A dokumentum egy CMS (Content Management System, tartalomkezelő rendszer) esettanulmányán keresztül mutatja be egy tipikus webes szolgáltatás fejlesztésének folyamatát az igények felmérésétől a tesztek definiálásáig és lefuttatásáig.

Mivel a CMS alkalmazások jellegükben rengeteg más webes szolgáltatással hordoznak közös vonásokat (melyekre a dolgozat kitér), a levont konklúziók, valamint a módszertani és architekturális döntések az online alkalmazások széles körében alkalmazhatók.

A tématerület áttekintése után a kialakítandó szolgáltatás specifikációja következik. Az elvárás egy biztonságos, jól skálázható, redundáns architektúrájú, elosztott rendszerként működő, szerver- és kliensoldali renderelést egyaránt alkalmazó webes szolgáltatás. Tervezése során különös figyelem fordítandó a beépített technológiák kiválasztására annak érdekében, hogy a jól gyorsítótárazható és a személyre szabott tartalmak kiszolgálása egyaránt az adott célra leghatékonyabb megoldásokra épüljön.

Ezen igények tükrében a dolgozat ismerteti és kiválasztja azokat a szerver és kliensoldali technológiákat, melyek egy ilyen jellegű szoftver megvalósítására a leginkább alkalmasak. Ezt követően kerül sor az alkalmazás megtervezésére, megvalósítására és tesztelésére. Az egyes lépéseket a diplomaterv dokumentálja. A folyamat tükrében végül értékelésre kerülnek a felhasznált technológiák, és a dolgozat kitér a továbbfejlesztési lehetőségekre is.

Mindezek olvasása közben az olvasó megismerkedhet a webes szolgáltatások alapvető jellemzőivel, tipikus biztonsági és skálázódási problémáival, egyes architektúrákkal, a gyorsítótárazás és az oldalak személyre szabásának kihívásaival, valamint a megoldás tesztelésének lehetőségeivel. Ezen témakörök és a dolgozat egyéb részeiben foglaltak is hasznos információk lehetnek bármely webfejlesztő számára.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.