Külső hajtás tervezése mérés-specifikus tesztpad prototípusához

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Számel László
Villamos Energetika Tanszék

A teljesítményelektronika nagy ütemű fejlődésének köszönhetően ipari alkalmazásoknál előtérbe került a szinkron és az aszinkron motorok széleskörű alkalmazása, ami a kefés egyenáramú motorok hanyatlásához vezetett. Az egyenáramú motort számos hátránya miatt nem szívesen alkalmazzák, példaként említve a kefék kopását, ezáltal a karbantartásának nagy igényét, illetve a szikrázás lehetőségét, ami miatt robbanásveszélyes környezetben nem is használhatók. Azonban alacsony költsége, és egyszerű működése miatt mai napig számos területen uralkodó motortípus, például az autóiparban autók „segédmotorjaiként”, éppen ezért folyamatos fejlesztéseket próbálnak véghezvinni a motorokon.

A fejlesztések fontosságát mutatja, például hogy a Robert Bosch Kft. külön fejlesztési csapatokat tart fenn, akik kizárólag a kefés egyenáramú motorokkal foglalkoznak. A fejlesztéseket elősegítő mérések nap, mint nap zajlanak a fejlesztési központokban, hogy naprakész információk legyenek akár a kefékről, akár a tekercselésről, vagy a kommutátorról. Ezekhez a mérésekhez sokszor egyedi mérőkörnyezet szükséges, aminek a tervezése, és kivitelezése legalább olyan fontos, mint maga a mérés. A szakdolgozatomban egy ilyen tesztberendezés prototípusának (legalábbis egy részének) elkészítését mutatom be.

A berendezést két hallgatótársammal együtt készítettem, mivel három jól elkülöníthető részt kellett kidolgozni: magát a tesztpad mechanikai felépítését, a mérés elektronikáját, és a mérést segítő külső hajtást. Én a külső hajtás megtervezésével foglalkoztam.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.