Légiforgalom irányítása konfliktushelyzetek elkerülésére

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Harmati István
Irányítástechnika és Informatika Tanszék

A légiforgalmi közlekedés a modern világ egyik legfontosabb és rohamosan fejlődő érdeklődési területévé vált. A többi közlekedési formával szemben (szárazföld, víz) a légi egy meglehetősen fiatal ágazat. A repülőgépek számával a forgalom komplexitása is nagy léptékben nő. További szempont a biztonságos forgalom fenntartása, mert a komplexitás növekedésével az emberi hiba valószínűsége is arányosan növekszik. Az irányításelmélet XX. századi vívmányai jó alapot szolgáltatnak e tudományterület vizsgálatához.

A dolgozatomban a légiforgalmi konfliktuselkerülés témájának egy szeletével, mégpedig a decentralizált irányítással foglalkozom. Feltételezett körülmény, hogy a repülőgépek egy adott magasságban tartózkodnak, azaz csak két dimenzióban mozognak. Először robotágensekkel vizsgálom meg az irányítási problémát, mert kinematikájuk egyszerűbb, viszont maga az irányítás hasonló. Ebből az alapból lehet a repülőgépek számára megfelelő irányítást tervezni MPC segítségével. A megközelítésem a praktikumra helyezi a hangsúlyt, megkísérlem a szakirodalomban közölt irányítás implementálását és elemzem a szimulációs eredményeket.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.