Lendkerekes energiatároló hajtásának tervezése

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Balogh Attila
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

Szinte meglepő, hogy mennyi olyan dolog férkőzött bele mindennapjainkba, aminek szerves része az energiatárolás. Talán az első, ami az eszünkbe a jut a mobiltelefonunk. Az akkumulátora töltés után tárolja a szükséges energiát a működéshez. De ott vannak például a gépjárművek is. Itt az üzemanyag tekinthető energiatárolónak, hiszen annak elégetésekor felszabaduló energiát hasznosítjuk a mozgáshoz. De egyre gyakrabban találkozhatunk hibrid, vagy elektromos gépjárművekkel is, amelyeknél ténylegesen elektromos energiára van szükség. Talán elsőre nem annyira szembetűnő, de az információs technológia is erősen épít az energiatárolásra: rendkívül fontos paraméter a rendelkezésre állási idő, azaz egy adott eszköz az idő hány százalékában garantáltan működőképes és elérhető. Ennek növelése érdekében rendszerint szünetmentes tápellátást biztosítanak rendszernek, amihez szintén energiatárolás szükséges, hiszen a hálózat kimaradása alatt tárolt energiáról kell ellátni a rendszert.

Ha energiatárolásról van szó, az esetek nagy részében villamos energiára van szükség. Ennek talán két legelterjedtebb módja az akkumulátor és a generátor . Utóbbi esetben egy villamos gépet használunk arra, hogy mechanikai energiát villamos energiává alakítsunk. A mechanikus energiát szolgáltathatja egy másik motor (például ilyen a dízelgenerátor), de származhat közvetlen mechanikai formában tárolt energiából is. Az utóbbira példa a lendkerék. Ez esetben perdület formájában tárolunk energiát. Természetesen megfelelő kialakítás esetén a felpörgetésre is használható villamos energia.

Ennek a megoldásnak számos előnye és hátránya van más megoldásokkal (mint például az akkumulátor) szemben. Ezekre később részletesebben kitérek.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.