A szakdolgozatom a BME Formula Racing Team által hasznosítható akkumulátor cellatesztelő eszköz tervezését, megépítését, tesztelését, továbbá két különböző cellán végzett méréseket és az eredmények összehasonlítását tartalmazza.
A dolgozatban szereplő mérések célja, hogy a tesztelt cellákról egyértelműen eldönthető legyen, hogy képesek e az adatlapban leírt csúcs áramoknál nagyobb töltő áramokat elviselni kapacitás vesztés nélkül. A maximum áramot a BME FRT csapat vezetése határozta meg, a cella gyártó pedig a teszt eredmények elismeréséhez szükséges mérés menetét specifikálta.
Ezek alapján két áramkör készült el, az első egy nagyáramú töltő, amely 80A-rel képes tölteni egy cellát ciklikusan, ahol egy ciklus egy rövid idejű töltésből (<1s) és egy relaxációs időből áll (10s<). A másik egy kapacitás tesztek elvégzésére alkalmas berendezés.
A tervezést egy irodalom, illetve piac kutatás előzte meg, ahol a számításba vehető különböző cellatípusokat és az őket tesztelő megoldásokat vizsgáltam. Utána az áramkörök részletes tervezése következett, szimulációkkal alátámasztva. Majd elkészítettem az eszközöket a hozzájuk tartozó vezérlő szoftverrel együtt. Az áramkörök tesztelése után végeztem el a szükséges méréseket és értékeltem ki azokat.
Végül a tervezés és tesztelés során szerzett tapasztalatok alapján lefektettem egy univerzális cella tesztelő áramkör alapjait, amelyet a jövőben megvalósítva későbbiekben egy megfontoltabb cella választást tesz lehetővé a csapatnak, amely több adaton alapulhat a tesztelővel elvégzett méréseknek köszönhetően.