Magas hőmérsékleti követelményeknek megfelelő autóipari elektronikai egység termikus viselkedésének vizsgálata

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Max Gyula
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

Szakdolgozatom célja egy eszköz termikus viselkedésének vizsgálata egy valós

alkalmazáson keresztül. A vizsgálat nemcsak a nyomtatott áramkör önálló viselkedésére,

hanem a rendszerben lévő motor hatására is kiterjed, mivel azzal egy házban helyezkedik

el.

Bemutatásra kerül az eszköz - egy autóipari DC motor vezérlő

elektronika - működése. Ehhez kapcsolódóan a DC motorok jellemzőit is érintem.

Érdemes megjegyezni, hogy egy rendszer termikus viselkedése nemcsak akkor

lehet kritikus, ha nagy teljesítményről van szó. Kis teljesítményű eszközök is könnyen

átléphetik a megengedett határokat, ha hűtésük nincs megfelelően megtervezve.

Ez az alkalmazás kivételes olyan szempontból, hogy működése igen magas,

140 °C-os környezeti hőmérsékleten is elvárt, így a félvezetők hőmérséklete várhatóan

több, mint 150 °C lesz. Ilyen hőmérsékleti körülmények mellett számottevő lehet néhány,

gyakran elhanyagolt jelenség, mint például a Schottky dióda záró irányú szivárgása. Ezen

jelenség figyelmen kívül hagyása akár az eszköz maradandó károsodását is

eredményezheti.

Dolgozatom bemutat egy, a rendszer paramétereinek kiméréséhez használt

módszert, amivel egy mikrokontroller belső hőmérséklet érzékelőjét kalibrálni lehet.

Ennek segítségével működés közben a félvezető hőmérséklete elfogadható pontossággal

mérhetővé válik.

A rendszer paramétereinek meghatározása után a termikus szimuláció eredménye

mérésekkel van összevetve a modell pontosságának ellenőrzésére.

Végül a dolgozat a felállított modellt és a mérési eredményeket felhasználva

becslést ad a leendő működés alapján várható maximális chip hőmérsékletre.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.