Mesterséges intelligencia algoritmus fejlesztése sakk játékhoz

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Juhász Sándor
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

A mesterséges intelligencia kutatás és az első számítógépek 1940-es megjelenése óta foglalkoznak tudósok a gépek és az emberi gondolkodás teljesítményének összehasonlításával, s ennek az eszköze egyre inkább a sakkjáték lett. Sokáig nem bírtak a gépek az emberekkel, míg nem 1997-ben az IBM által speciálisan e célra fejlesztett Deep Blue nevű sakkszámítógép legyőzte az emberi sakkozás akkori világbajnokát, Garry Kasparovot.

Szakdolgozatom fő témája egy olyan sakkprogram létrehozása volt, mely méltó ellenfele aktív, versenyszerűen játszó sakkozóknak is.

A szakdolgozat értékeli az irodalomban található állásábrázolási és lépésgenerációs módszerek jóságát és teljesítményét, majd bizonyos változtatásokkal megvalósítja azokat. A teljesítménykritikus függvények hatékonyságát mérésekkel ellenőrzöm. Bemutatom a mesterséges intelligencia területén használatos keresési algoritmusokat, majd összehasonlítom őket. Megfogalmazom a gép számára azokat a szempontokat, amelyeket figyelembe kell vennie ahhoz, hogy meg tudja állapítani egy állás jóságát.

Az elkészült programot más gép ellenfelek ellen és egy sakkszerveren online is teszteltem, az elért eredményekből pedig meghatároztam az erősségét. A munkám eredménye egy kb. 1750 élő pontos sakkrobot lett.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.