Mobil előfizetők városi közlekedésének elemzése nyílt forráskódú big data adatelemző eszközökkel

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Toka László
Távközlési és Médiainformatikai Tanszék

Napjainkban szinte minden ember rendelkezik okostelefonnal, melyek elengedhetetlenek a munkában, a kapcsolattartásban, és általában információhoz való gyors hozzájutásban. A távközlési cégek igazi kincsesbányája a felhasználók mobil hálózatos aktivitásáról befolyó hatalmas adattömeg, melynek megannyi felhasználása lehet. Ilyen alkalmazási terület a felhasználók pozíciós adatainak összevetése a tömegközlekedési adatokkal, amely rengeteg lehetőséget rejthet magában, mint például a különböző járatok optimalizálása, járatsűrűség meghatározása, útvonal terv készítése, stb. A pozíciós adatok feldolgozásakor gyakran kell számolni zajjal, illetve nem releváns, hibás mérésekkel, amelyek kiszűrése elengedhetetlen a pontos elemzések szempontjából. Erre különböző eljárások léteznek, ilyen a Kálmán-szűrő is, ami mozgó rendszerek állapotáról ad optimális becslést sorozatos mérésekkel, figyelembe véve az állapotméréseket és zavaró tényezőket. Munkám során különböző becslőalgoritmusokat vizsgáltam, melyek közül azokat, melyek leginkább idomultak a problémához meg is valósítottam, majd értékeltem. Az így kapott eredmények alapján pedig kiválasztottam a legmegfelelőbb eljárást.

A mobil előfizetők pozíciós adatainak eltárolása és feldolgozása komoly technológiai kihívást jelent a bejövő adatok mennyisége miatt. Erre kínálnak korszerű megoldást a nagy mennyiségű, nagy sebességgel változó adatok feldolgozására szolgáló, úgynevezett „big data” technológiák. Ezek alkalmazásával egy robosztus, hibatűrő rendszert építhetünk, mely lehetővé teszi a gyors adatfeldolgozást és elemzést. A különböző technológiák vizsgálata után kiválasztottam az optimális megoldást és ezen alkalmaztam a trajektóriát becslő eljárást.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.