Modell megjelenítés megvalósítása 3D szkennerhez

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Kovács Tibor
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

A háromdimenziós grafika egyre széleskörűbb felhasználhatóságának és a háromdimenziós nyomtatás fejlődésének köszönhetően növekvő igény merülhet fel a térbeli objektumok szkennelésére, az így kapott digitális modellek feldolgozására akár számítógépes játékokban, akár precíz mérések során.

Különböző megközelítések és módszerek léteznek alakzatok digitalizálására, mindegyik módszernek megvan az előnye és hátránya is. A művelet összetettségéből és a felmerülő problémákból adódóan egyelőre nincsen jó megoldás, a szkennelés célja vezérli az alkalmazott módszer kiválasztását.

Dolgozatomban ismertetem a különböző eljárásokat, a háromdimenziós szkennelés jelenleg használt eszközeit. Ezek ismeretében egy olyan szoftver létrehozására törekedtem, mely maximálisan együttműködik a hardverrel, és a lehető legnagyobb mértékben kínál testreszabási lehetőséget a felhasználója számára.

Bemutatom a fejlesztés során használt függvénykönyvtárakat, a Qt keretrendszer felhasználásával készült szoftver architektúrális és ergonómiai megoldásait. Különös hangsúlyt fektettem a szkennelés eredményének megjelenítésére, és a további feldolgozások végrehajthatóságára. Elkészítettem a szoftver csontvázát, a szkenneléshez szükséges funkciókat beépítettem, és integráltam a rendszerbe egy ipari kamerát. A PCL-re építve létrehoztam a szkennelési csővezetéket, végül pedig teszteltem a PCL által kínált felületrekonstrukciós algoritmusokat a szkennelt modelleken.

Sikerült egy jól működő szoftvert létrehozni, melyet azonban a továbbiakban újabb funkciók hozzáadásával fejleszteni lehet. A program és a hardver a bővülés során akár termékként is megállhatja a helyét a testreszabhatóságnak és sokrétűségnek köszönhetően.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.