Motorzaj elektroakusztikus szimulációja realisztikus kormányszervó zajvizsgálat érdekében

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Augusztinovicz Gusztáv Fülöp
Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

Az autóipar manapság egyre nagyobb figyelmet szentel a gépjárművek belterében kialakuló – az utasokat zavaró – zajok elnyomásának. A kényelmes autó fogalmához már hozzá tartozik a csendes,zajvédett utastér megléte. Az elektromechanikus szervókormányok piacon való megjelenésével megnőtt a motortérben lévő zajforrások – mint pl. a rásegítéshez szükséges nyomatékot biztosító villanymotor illetve annak szíjhajtása–száma.Tekintettel arra, hogy az ezen elemek által keltett zajok szintjére szigorú követelmények vannak előírva, szükséges a kormányszervók akusztikai vizsgálata.

Ezen mérések rendszerint reflexiómentes mérőszobában – ún. süketszobában – zajlanak, és részüket képezi az utastér szubjektív értékelése, meghallgatása. A megítélés minősége annál jobb, minél realisztikusabb az akusztikus környezet.

Jelen szakdolgozat témáját annak vizsgálata képezi, hogy miként lehet a robbanómotor által keltett akusztikus teret minél realisztikusabban elektroakusztikus módon reprodukálni. Az erre való igényt egyrészt az akusztikus jelek rögzítése során jelentkező, a robbanómotor huzamos ideig történőüzemeltetéséből adódó technikai nehézségek (mint pl. a zárt térből a kibocsájtott szén-monoxid elszívása), másrészt a motor különféle (például más-más hőmérsékletű) üzemállapotaikor az utastér egyes meghatározott pontjaiban kialakuló hallásérzetek akár egymás után történő– szubjektív – vizsgálatainak lehetősége hozta létre. A dolgozat fő célja, hogy a probléma megoldhatóságának feltételeit, a reprodukció lehetőségeinek mérésekkel történővizsgálatát, valamint az ez alapján történőmegvalósítás lépéseit – módszeresen, tekintettel a jövőbeli felhasználás lehetőségére – bemutassa. Cél továbbá a választott reprodukciós megoldás esetén a robbanómotor által létrehozott hangérzethez képesti realisztikusságának mérése, valamint további, a motorzaj utastérben keltett hangérzetét visszaadó megoldások érintése.

Egy, az eredetihangélményt jól megközelítő megoldás esetében a tesztmérnökök, illetve a megrendelő számáralehetőség nyílik szerényebb költségvetésű mérőszobákban is a szervókormány „meghallgatására” közel olyan akusztikus körülmények között, mint amelyeknél a robbanómotor zárt térben hosszú ideig történő járatása nem ütközik technikai nehézségekbe.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.