Multiplatform játékmotor fejlesztése

OData támogatás
Konzulens:
Rajacsics Tamás
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

A szórakoztatóipar legtöbb hasznot hozó ágazata ma már a videojáték ipar. Ez köszönhető részben a megnövekedett keresletnek, másrészt maga az ipar is megkomolyodott az évek során. Míg régebben egy néhány fős csapat elegendő volt egy "csúcs" játék megalkotásához, ma már több száz fős multi cégek dolgoznak egy-egy terméken és még így is évekbe telik annak elkészítése.

A fejlesztési modell is átalakult, míg régebben a kis fejlesztő csapat írta meg az adott játékot teljes egészében, manapság már ez egyre ritkább, inkább elterjedt a különböző játék middleware-ek használata. Ez nagyon sok mindent foglalhat magában pl. fizikai szimuláció, mesterséges intelligencia, 3 dimenziós megjelenítés, de legtöbb esetben egy játék egy adott játékmotorra épül, ami maga biztosítja az összes szolgáltatást (akár úgy, hogy az használ más middleware-eket), amire a terméknek szüksége van.

Egy játékmotor fejlesztése tehát komplex feladat, hiszen nem elegendő egy konkrét játék igényeit kielégíteni, hanem fel kell készülni arra, hogy minél inkább újra felhasználható legyen, és minél több játéktípus esetén könnyedén lehessen vele újabb és újabb játékok készítésére. Nagyon gyakori igény, hogy egy játék ne csak egy platformon legyen képes futni (pl. egyszerre PC-n és konzolokon vagy különböző mobil platformokon), emiatt egy motor készítése során ennek lehetőségét mindenféleképpen érdemes szem előtt tartani.

Ez a diplomamunka alapvetően arról szól, hogy hogyan is érdemes nekiállni egy játékmotor elkészítésének, amelynek potenciálisan több platformot is kell támogatnia. Az elméletet pedig gyakorlati alkalmazással támasztja alá, vagyis egy konkrét motor implementációjának a leírásával. Az elkészített engine több technológiát integrál össze egy működő egésszé (pl. Ogre3D. PhysX, Luabind, Boost). Ezáltal egy olyan modularizált szoftver jött létre, amiben a komponensek határai jól definiáltak, így könnyen cserélhetők (pl. ilyen komponens a fizikai szimuláció, input kezelés, grafikus felület, hang effekt kezelés). Ez annak érdekében történt, hogy az elkészített játék megfelelően konfigurálható legyen az igényeknek megfelelően, és akár több féle platformon is lehessen használni. Pillanatnyilag a motor képes Windows és Andorid platformon futni, amivel már jogosan nevezhető multiplatform játékmotornak.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.