Nagyteljesítményű inverter tervezése elektromos autóhoz

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Balogh Attila
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

Manapság egyre nagyobb jelentőséggel bír az elektromobilitás, azaz a gépjárművekbe épített villamos meghajtás, ami bizonyos mértékig kiváltja a belsőégésű motort. Ennek pozitív hatása elsősorban a fogyasztáscsökkenésben érezhető, melyhez az emissziók csökkenése is párosul. Az elektromos hajtás és a hozzá kapcsolódó energiatárolók segítségével lehetőségünk van olyan energiákat hasznosítani, amelyek egyébként veszteségként távoztak volna a rendszerből. Ilyen például a fékezéskori visszatáplálás és a gyorsítás melletti rásegítés, melynek köszönhetően elég egy kisebb teljesítményű belsőégésű motort beépíteni. A hibridizáltságnak több foka létezik az elektromosan megtehető hatótáv és villamos teljesítmény függvényében, a teljesen elektromosan hajtott járműveket villamos autónak (angolul BEV – Battery Electric Vehicle) szokás nevezni.

Jelen munka során kidolgoztam egy 50kW csúcsteljesítményű, tisztán elektromos hajtású gépjármű motorvezérlő egységét, mely magában foglalja a teljesítményelektronikát, információelektronikát és a szükséges dobozolást, hűtést. Megépítésre került a tervezett vezérlő egy 500W-ra méretezett változata is, mely a szoftver validálását, és az alapvető mérések elvégzését tette lehetővé. Itt bővebben kitérek a vezérlőszoftver működésére, amely a szabványos CAN-buszon keresztül fogadja a vezérlőjeleket és egy újszerű, térvektor-moduláción alapuló nyomatékszabályzón keresztül állítja be a kívánt nyomatékot.

A dolgozatban részletesen tárgyalásra kerül az akkumulátor és a főáramkör méretezésének kérdése is. Minden részegység szempontjából és a teljes rendszer szempontjából is a lehető legjobb hatásfok elérése volt a cél.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.