Nagyteljesítményű szabályozott villamos hajtások többszintű inverterének modellezése és irányítása

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Varjasi István
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

Napjainkban egyre fontosabb szempont egy eszköz energiahatékonysága. Az elektromos motorok megközelítőleg a teljes villamos fogyasztás 57%-át teszik ki világviszonylatban. Az iparban ma még csak 5 százalék a változó sebességű, elektronikusan vezérelt hajtások aránya, noha ezek hatásfoka nyolcszorosa az állandó sebességű motorhajtásokénak. A villamos hajtásoknak ez a szerény 5%-a világméretekben tíz erőmű energiatermelését takarítja meg, és évente 68 millió tonna üvegházhatású gáz kibocsátásától kíméli meg globális környezetünket. Igény van tehát az egyre gazdaságosabb energiafelhasználásra, és a teljesítményelektronika eredményeként megjelenő csökkenő működési költségekre.

A dolgozatom tárgya egy nagy teljesítményű (6MW-os) motor középfeszültségű inverterének modellje.

Az első részben különböző struktúrájú többszintű invertereket mutatok be a szakirodalom alapján, szót ejtek a megoldások előnyeiről, hátrányairól.

A következő részben egy teljes híd leírását adom meg a többszintű inverter H-hídjai közül, mely hidat egy TMS320F28027 Piccolo processzorral irányítok, továbbá a leírását a processzor és az FPGA közötti speciális kommunikációs algoritmusnak. Ezek után a Piccolo, és az FPGA szoftverének felépítését részletezem.

A diplomatervemben egy további fejezet szól egy teljes hídhoz tartozó felépített védőkapcsolásról, mely működésbe lép túlfeszültség, és kapcsolóhibák esetén. Bemutatom a kapcsoláshoz tartozó számításokat, szimulációt, és prezentálom a mért eredményeket.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.