Nagyvállalati csoportmunka támogató rendszer fejlesztése

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Martinek Péter
Elektronikai Technológia Tanszék

Napjainkban egyre inkább teret hódít a szervezetekben a csoport illetve a projekt szemlélet. A hatékony működés, a profitmaximalizálás eléréséhez ezen a működési formák magas szintű informatikai támogatása szükséges. Ezt bizonyítja az is, hogy a nagyobb gyártók számos termékkel (platformmal, rendszerrel) jelentek meg, melyek célja kimondottan a fenti együttműködési formák támogatása.

A dolgozat ismerteti a csoport szemlélet elméleti alapjait, majd az alappillérek (kommunikáció, együttműködés, koordináció (3C)) szerepe, jellemzői szerint elemzi azokat. Ezek után bemutatja egy tipikus nagyvállalati csoportmunka rendszer fizikai architektúráját, komponenseit. A bemutatás során nagy hangsúlyt kapnak azok a termékek, melyekre a mintafeladat épül. Ezek a Microsoft Office SharePoint Server (MOSS), amely nagyvállalati csoportmunkát, együttműködést támogató platform, valamint a K2 blackpoint (Workflow megoldás SharePoint-hoz).

Egy nagyvállalati környezetben alkalmazható megoldás tipikusan több rendszer integrációján, funkcióik megfelelő kombinációján alapul. A dobozos termékek által biztosított eszközkészlet gyakran kevésnek bizonyul a fejlesztés üzleti igények szerinti pontos megvalósításához, ezért – az ehhez rendelkezésre bocsájtott interfészek felhasználásával – ki kell azokat egészíteni egyedi fejlesztésű megoldásokkal.

Erre mutat példát a dolgozatban ismertetett módszertan, megközelítésmód és bemutatott implementáció. Mintafeladatként egy vállalat belső megrendelési folyamatának automatizálása, ennek adott platformon történő megvalósítása kerül bemutatásra.

A dolgozat a fejlesztő eszközök rövid bemutatása után a logikai architektúra és a felmérés eredményei alapján a folyamat fejlesztésének lépéseit ismerteti, emellett kitér a tipikus üzleti problémákra, igényekre, valamint megoldási lehetőségeket is mutat.

Elkészült két web kijelző, melyek a K2 és a SharePoint szorosabb integrációját (ezáltal a hatékonyabb folyamatkezelést) támogatják. Az egyik kijelző egy kiterjesztett, személyre szóló feladatlista, amely üzleti adatokkal egészíti ki a standard funkcionalitást. A másik pedig a projekt web helyeken elhelyezhető folyamatlista, mely a projekthez kapcsolódó folyamatok kezelését biztosítja.

Szintén egyedi fejlesztéssel készült több, a folyamat funkcionalitását kiegészítő, általános üzleti problémákra megoldást jelentő – más folyamatokban újra felhasználható – komponens, amelyek főként SharePoint integrációs (pl. lista, dokumentum felolvasás stb.) megoldások.

Befejezésként ismertetem fejlesztési tapasztalatokat, eredményeket, valamint a továbbfejlesztési lehetőségeket.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.