Optimális légiforgalomirányítás ütközés elkerülésére

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Harmati István
Irányítástechnika és Informatika Tanszék

Napjainkban az emberiség létszáma soha nem látott növekedésnek indulva egyre több olyan probléma megoldását veti fel, amely problémák ezelőtt nem jelentkeztek. Ezek közt vannak olyanok is amelyek az informatika és az irányítástechnika területeit érinti. Dolgozatomban ezeken belül ennek egy speciális területével foglalkozom: a légiforgalom irányításával. A megnövekedett forgalom súlyos problémákat jelent főleg repterek környékén, ahol a légtér már betelt. A meglévő forgalom-irányítási rendszerek (pl. TCAS) a repülők elkerülési manővereit a magasság függőleges változtatásával éri el. Azonban a rendszer még gyerekkorát éli. Továbbá eljön az az idő amikor ez sem elég, hanem a vízszintes síkban való kikerülés is ugyanilyen fontos lesz, annak ellenére, hogy ez valamivel kevésbé utasbarát.

Szakdolgozatom során egy korábbi cikket (John C. Clements, 1999) vettem alapul, amely repülők irányításával foglalkozik. Lényegében egy multiágensű rendszer optimális irányítási programjait számolja, azonban nagyon erős feltételek mellett. A cikkben leírtakban két különböző, de állandó sebességű repülőgép megadott kanyarodási képességekkel rendelkezik. Nem kölcsönös ütközés elkerülést hajtanak végre, azaz csak az egyik módosítja kezdeti pályáját. Amelyik pedig nem módosítja pályáját, az egyenes vonalon halad. A szakdolgozatom során ennek a cikknek a megoldását terjesztettem ki. Először a matematikai/optimalizálási feladatot vezettem le úgy, hogy a kikerülendő repülőgép pályája tetszőleges állandó sebességű pálya lehessen. Ennek felhasználásával és A* algoritmust alkalmazva a problémát tetszőleges számú repülőgépre is számolhatóvá szerettem volna tenni, amit Matlab szimulációval szerettem volna alátámasztani. Végül a további fejlesztési irányokról is ejtek némi szót a szimulációs eredmények bemutatásával együtt.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.