Pilóta nélküli repülőgép sense and avoid rendszerének fejlesztése és tesztelése

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Sütő Zoltán
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

A napjainkban elérhető pilóta nélküli repülőgépek (angolul Unmanned Aerial Vehicle, UAV, azaz "személyzet nélküli légi jármű") nem képesek arra, hogy önállóan érzékeljék a környezetükben lévő többi járművet illetve elkerüljék az esetleges repülés közbeni ütközéseket. Ezek a kisméretű légi járművek nem képesek arra, hogy a kereskedelmi repülőgépek által használt fedélzeti műszereket, mint a radar vagy a repülés közbeni összeütközés megelőzésére szolgáló figyelmeztető rendszer (angolul Traffic alert Collision Avoidance System, TCAS) stb. a levegőbe emeljék. A kis pilóta nélküli repülők viszont kamera rendszerrel vannak ellátva, ami segítségével mégis képesek érzékelni a közvetlen légterüket. Így lehetőség nyílik a gépi látáson alapulő sense and avoid (érzékelni és elkerülni) rendszerek fejlesztésére, ami jelenleg a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézete (MTA SZTAKI) által kutatott téma.

A projekt fő feladata egy lehetséges módszer kidolgozása két pilóta nélküli repülőgép levegőben történő összevezetésére, majd ezen módszerek Hardware-In-the-Loop (HIL) szimulációban történő tesztelése. A pályatervezés abban a pillanatban indul, hogy amikor a repülőgépeket átkapcsolják robotpilóta üzemmódra. Ettől a ponttól kezdve, a két jármű robotpilótája által irányított repülésére van szükség. Ez az eljárás lehetőséget ad a sense and avoid rendszer tesztelésére.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.