Platformer játék grafikus környezetének felépítése

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Simon Balázs
Irányítástechnika és Informatika Tanszék

Szakdolgozatom témájaként egy platformjáték környezetének felépítését választottam. Ennek keretében három jól elkülöníthető feladattal foglalkozok. Ezek a modellezés, a játékmotor használata, illetve egy ideális munkafolyamat kialakítása.

A 3D modellezési technikák széleskörűen használtak, rengeteg iparágban megjelennek. Vizualizálásnál, prototípus tervezésnél, látványtervek készítésében is fontos szerepet játszanak. A felhasználás lehetőségeit tovább bővítik a virtuális valósággal foglalkozó technológiák és a 3D nyomtatók megjelenése. Így a 3D modellezés jelenleg is dinamikusan terjed, egyre több munkakörben tartanak igényt e témakörben képzett szakemberekre. Emiatt szakdolgozatom első felében 3D modellezési technikák megismerésével foglalkoztam.

Manapság egy játék fejlesztését ritkán kezdik teljesen az alapjaitól. A grafikus motor, a játék fizikája, illetve további alaptulajdonságok leprogramozása rendkívül időigényes, továbbá minden egyes játékhoz elkészíteni redundáns munka. Erre nyújt megoldást egy kész videojáték-motor, mely más szoftver keretrendszerekhez hasonlóan jelentősen megkönnyítheti a játékfejlesztést, lerövidíti a fejlesztési időt, illetve megnyitja az utat a játékfejlesztést a programozásban és számítógépes grafikában kevésbé jártas emberek számára is. Mérnök-informatikus szempontból ezek közül talán az időtakarékosság a legfontosabb előny, mivel a játékok grafikája felé egyre nagyobbak az elvárások, melyek elkészítése miatt a fejlesztési folyamat akár több évig is tarthat. Viszonylag sok játékmotor áll rendelkezésre a piacon, én szakdolgozatom keretében a Unity-vel ismerkedtem meg, játékomat ebben építettem fel.

Ha játékfejlesztésről van szó, az egyes feladatkörök elvégzéséhez számos különböző program áll rendelkezésünkre. Modellezéshez, animáció készítéshez különböző modellező programok, textúrázáshoz képszerkesztő, illetve 3D textúrázó programok, játékfejlesztéshez számtalan játékmotor. A sort az ezekbe beépülő kiegészítők, illetve az egyes feladatokhoz specializált programok bővítik. A funkcionalitások között átfedés is van, például korlátozott mértékben egyes játékmotorokkal is lehetséges modelleket, környezeti elemeket készíteni, illetve fizikai jelenségeket, anyagtulajdonságokat szintén lehet mind modellezőben, mind közvetlenül a játékmotorban készíteni. Ebben a sokszínűségben kíséreltem meg a jól használható szoftvereket megtalálni, a közöttük való átjárást megismerni, az egyes feladatok elvégzéséhez a megfelelő programot megtalálni, végül egy hatékony munkafolyamatot kialakítani. Úgy vélem, hogy amikor az alternatívák száma ilyen magas, a különféle lehetőségek kipróbálása és ez által az optimális eszközök, valamint munkafolyamat kiválasztása jelentős értéket hoz létre.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.