Póker program mesterséges intelligenciájának fejlesztése

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Juhász Sándor
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

Kivonat

A dolgozat témája a manapság egyre nagyobb népszerűségnek örvendő póker kártyajáték. A játék népszerűségét látszólagos egyszerűségének köszönheti, mivel a szabályokat és a játékmenetet pár perc alatt el lehet sajátítani. Közelebbről megvizsgálva azonban arra a megállapításra kell jutnunk, hogy maga a játék számítástudományi szempontból egy összetett és bonyolult probléma [1].

Amikor a játékot automatizáljuk és az emberi döntéseket szimuláló programot írunk, azzal a problémával kerülünk szembe, hogy ami egy embernek egy hirtelen jött, „logikus” döntés eredménye, az egy programnak, illetve programozójának komoly fejtörést fog okozni.

A dolgozat célja egy olyan póker robot létrehozása, amely akár emberi minőségű játékra képes. A téma széleskörű irodalommal rendelkezik [3,4,10], ennek alapján a jó minőségű mesterséges intelligencia létrehozásának alapja, a sokféle döntési paraméter közül az igazán relevánsak kiválasztása és valós idejű algoritmusba foglalása [2]. A paraméterek elemzéséhez, és a döntések meghozatalához statisztikai, valószínűség számítási eszközök használata mellett fontos szerephez jut a megfelelő tárolási és adatábrázolási struktúrák kiválasztása a megfelelő sebességű működés érdekében.

A megfelelő eredmény elérése érdekében számos, különféle módon felparaméterezett döntési algoritmust kell elkészíteni és tesztelni. Ehhez egy futtató keretrendszert használok, melyben a különféle algoritmusok modulként beillesztve tesztelhetők. A döntési algoritmusban található súlyozó paraméterek optimális értékének beállítása a nagy mennyiségű szimulációs eredmény kiértékelésével végeztem el.

A dolgozat a fent említett paraméterek bemutatásával, azok fontosságának értékelésével, a szimulációs keretrendszer kialakításával, és az eredmények kiértékelésével foglalkozik. A munka végén bemutatok egy olyan pókerező algoritmust, amely felveszi a versenyt a szimulációs környezetben más forrásból származó robotokkal úgy, hogy közben megtartja az emberi játékosok kiszámíthatatlan viselkedését. A dolgozat végén foglalkozom azzal is, hogy a robot játékát hogyan lehetne szélesebb körben tesztelni és javítani akár gépi, akár emberi ellenfelekkel szemben.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.