Prediktív sebességszabályozó implementálása személygépjárművekhez

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Kiss Bálint
Irányítástechnika és Informatika Tanszék

A haszongépjárművek esetében az üzemanyagfogyasztás egy fontos tényező. Nagy hatással van mind az áruszállítás költségére, mindpedig a fuvarozás környezetre gyakorolt hatására. Ezért az üzemanyag takarékos motorok előállítása a gyártók fontos célja lett. A motorok tervezésén túlmenően vezetést segítő rendszereket is fejlesztettek, amelyekkel a fogyasztás tovább csökkenthető. Ahogy az önvezető járművek egyre eterjettebbé válnak, a fuvarozó cégek valószínűleg használni fogják a flotájukban ezeket. Az ilyen autonóm járművek még takrékosabbak lehetnek, mint az ember vezette járművek. Ezt azzal tudják elérni, hogy emberek számára elérhetelen adatokat használnak, és olyan számításokat végeznek amire egy ember képtelen.

Az áruszállítás nagymérvű formája a vonattal szállítás. Mérnökök, akik a szállítás költségének csökkentésén dolgoztak találták ki, hogy használják fel a vágányok topológia adatait. A fő ötletük az volt hogy miután egy vonat felment a hegyre, onnan le fog gurulni a gravitáció miatt. Ez idő alatt a motort nem kell hajtani. Ezt az ötletet kihasználhatjuk tehergépjárművek esetében is.

A szakdolgozat egy ilyen prediktív sebességszabályozó (PCC) rendszer tervezését és tesztelését mutaja be.

A munka során elkészítettem egy Android alkalmazást, amely képes egy útvonalon az optimális sebesség-profil meghatározására, és az alapján a járműnek a pillanatnyilag optimális sebességet továbbítani. Ezen felül a jármű oldalon elkészítettem egy egyszerű szabályozót, amely a kért sebesség alapján szabályozza a tehergépjárművet. A tesztek során a funkciót a jármű beépített sebesség tartó funkciójával vetettem össze. Ennek során nem sikerült kimagasló mértékben üzemanyagot megtakarítani, azonban meggyőződtem arról, hogy a funkció teljesíti a kitűzött célokat.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.