Repülőgép nemlineáris modelljének identifikációja zajjal terhelt repülési adatok alapján

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Lantos Béla
Irányítástechnika és Informatika Tanszék

A repülőgépek irányításának kérdése a modern irányítástechnika egyik leggyorsabban fejlődő ágazata. A repülőgépek beágyazott fedélzeti számítógépein futó szabályzástechnikai algoritmusok nem csak robotpilóta funkciót valósítanak meg, hanem a pilóta munkáját is megkönnyítik. Ezek az ún. CAS (Control Augmentation Systems) és SAS (Stabiliy Augmentation Systems) rendszerek. A szabályzási eljárások számos civil alkalmazásával is találkozhatunk (pl.: a kereskedelmi és utasszállító repülőgépek esetében). Azonban a terület folyamatos és gyors fejlődését továbbra is a katonai alkalmazások motiválják.

Egy precíz, minden specifikációt kielégítő szabályzó tervezéséhez elengedhetetlen a repülőgép pontos nemlineáris dinamikus modelljének ismerete. A matematikai modell összeállítható a merev test dinamikai, kinematikai és navigációs egyenleteinek felhasználásával. A nemlineáris modell paramétereinek meghatározása azonban már egy sokkal nehezebb feladat. A nemlineáris modell és paramétereinek meghatározása a rendszerek identifikációja tudományterület részét képezi. Az MSc diplomatervem ezen első részében számos identifikációs eljárás kerül bemutatásra, mint az idő és frekvenciatartománybeli Maximum Likelihood módszerek, különös tekintettel a kimeneti-hiba (OE) módszerekre. Ezután az identifikációhoz felhasznált jelek néhány szűrési és simítási módszerét mutatom be. Ezt követően a vizsgált identifikációs és jelfeldolgozási algoritmusok demonstrációja következik MATLAB környezetben a NASA által fejlesztett SIDPAC Toolbox függvényeinek bevonásával. Végül kitekintést adok a dolgozat lehetséges folytatási irányairól.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.