Sakkprogram mesterséges intelligenciájának fejlesztése

OData támogatás
Konzulens:
Rajacsics Tamás
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

A számítástechnika hajnala óta foglalkoztatja az informatikusokat a mesterséges

intelligencia kutatása, melynek egyik első nagy mérföldköve a sakkozó gép

megteremtése. Az ötvenes évek óta próbálnak minél kifinomultabb algoritmusokat

alkotni, amely segítségével a számítógép képes felülkerekedni az emberen. Ez végül az

1997-es Garry Kasparov – Deep Blue mérkőzésen történt meg. Napjainkban egy

egyszerű asztali számítógépen futó program is képes megverni a legerősebb emberi

nagymestereket. Ez részben a számítási kapacitás növekedésének, részben azonban az

egyre kifinomultabb algoritmusoknak köszönhető.

A modern sakkprogramok szerkezetileg két fő részre oszthatóak, a

táblareprezentáció felelős a játékszabályokért és a figurák helyzetéért, míg a

mesterséges intelligencia a döntéshozatalért. A diploma során a feladatom egy ilyen

program döntéshozó moduljainak és algoritmusainak a megvalósítása volt úgy, hogy

összeépítve azt egy táblareprezentációs egységgel eredményes játékra legyen képes. A

kiegészítő modul Boros Dávid „Táblareprezentáció és keretrendszer kidolgozása

sakkprogramhoz” című diplomamunkája során készült el.

A dolgozatom első részében bemutatom a sakkprogramok alapvető felépítését,

működési mechanizmusait, a hangsúlyt a döntéshozással kapcsolatos elemekre

helyezve. Ismertetem a különféle megközelítési módszereket, majd meg is valósítom a

szükséges részeket. A dolgozat végén az elkészített kereső és értékelő algoritmusok

működését tesztelem és optimalizálom.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.