Skálázható minőségű objektumok megjelenítése WebGL segítségével

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Kovács Gábor
Távközlési és Médiainformatikai Tanszék

A technológiai fejlődés, napjainkban jut el arra a szintre, hogy a kliens oldalon, böngészőben natív alkalmazásokhoz mérhető minőségben és sebességgel jelenítsünk meg 3D-s tartalmat. Jelenleg az elérhető sávszélesség fokozatosan növekszik, azonban a megjelenítendő tartalom mérete vele párhuzamosan nő, de nagyobb léptékben. Jelentősen nő a felhasználók száma a fejlődő országokban, ahol még mindig nem elég gyors a hálózat ahhoz, hogy a tartalmakat a legjobb minőségben fogyasszák. Ezért van a tartalomszolgáltatóknál több lehetőség a minőség választására, a videók és képek megjelenítésére rendelkezésre áll ilyen megoldás, 3D-s tartalmakra viszont nem.

A NURBS alapú 3D-s objektumok szerkezetükből adódóan változtatható részletességű (minőségű) poligon hálóval közelíthetőek csak (tesszelláció), így a 3D tartalmak esetében is értelmezhető a skálázható minőség fogalma.

Dolgozatom célja egy modern böngészőkben rendelkezésre álló 3D megjelenítési technológia (WebGL) segítségével egy skálázható minőségű objektumok megjelenítését megvalósító rendszer tervezése és megvalósítása.

Az első fejezetben ismertem a sávszélesség korlátos médiatartalom szolgáltatást, a második fejezetben összefoglalom a böngészőben történő háromdimenziós objektum megjelenítési lehetőségeit. A harmadik fejezetben tervezek egy általános keretrendszert, ami képes skálázható objektumokat megjeleníteni WebGL-el segítségével, illetve megvalósítja a skálázható objektumok kiszolgálását is. A negyedik fejezetben ezt a keretrendszert felhasználva egy mintaalkalmazást tervezek és készítek el, amin keresztül bemutatom a modellek dinamikus betöltését és megjelenítését. Az ötödik fejezetben teszteltem a minta implementációt és értékelem az eredményeket, összevetve a felhasználói élmény vizsgálatával.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.