Study and design of torque vectoring techniques for electric vehicles

OData támogatás
Konzulens:
Varga Zoltán
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

Az elmúlt húsz évben környezetbarátnak lenni nem csak egyfajta hobbi, hanem kötelező lett az átlagemberek, államok vezetői és kormányai, valamint az ipar számára egyaránt. Ezek a rendelkezések nagyban érintik az autógyártókat is, mivel az autóipar és a járművek jelentős szerepet vállalnak a légszennyezésben.

A szakdolgozat először egy bő áttekintést ad a jelenleg piacon elérhető autófajtákról, különösképpen kiemelve az elektromos autókat. Ezek gyors történelmi és fejlődéstörténeti áttekintése után a teljesen elektromos és a hibrid járművek csoportosításával foglalkozik a dolgozat. E fajták működési elvei kerülnek bemutatásra egy-egy, jelenleg is a piacon lévő autóval hozott példán keresztül. Annak érdekében, hogy egy áttekintőbb képet adjon a dolgozat az elektromos autók hajtásláncáról, külön-külön bemutatja annak elemeit különösképpen kihangsúlyozva az elektromos motorokat, azokon belül is a kefe nélküli egyenáramú motorokat (BLDC motorok). Ezen felül a differenciálművek problémáját is érinti, hogy feltárja a mechanikus és elektronikus differenciálművekben rejlő lehetőségeket, szabályzási módszereket.

A hajtáslánc, a BLDC motorok és a szabályozási módszerek áttekintésén alapulva egy szimulációs modell készül MatLAB® Simulink® programban, melyben megvalósításra kerül két BLDC motor six-step szabályozása, melyek jármű modell rendszerbe vannak integrálva a torque vectoring módszer segítségével. A torque vectoring implementálásához szükség van egy két kerék hajtású, négy kerék kormányzású autó dinamikai modelljére.

Több különböző szimuláció futtatásával, úgy, mint gyorsítás és lassítás, kanyarodás különböző paraméterekkel, valamint kombinált szimuláció, vizsgálat alá került az implementált modell, valamint a torque vectoring módszer alkalmazása BLDC hajtáson.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.