Szervorendszer rezonancia tulajdonságainak vizsgálata, rezonanciapont elnyomása biquad filter alkalmazásával.

OData támogatás
Konzulens:
Janka Sándor
Villamos Energetika Tanszék

A digitális hajtások előretörésével egyre könnyebbé válik a szervorendszerek működtetése. A hajtás a korábban tapasztalt egyszerű analóg áramkörhöz képest egy sor feladatot képes magára vállalni amit korábban kizárólag a rendszer okos részének tekintett vezérlő volt képes ellátni. Emiatt a szervók működtetéséhez sokszor már nem is feltétlen szükséges mérnöki képzettség. Ezzel egy időben törekednek a szervorendszer lehető legoptimálisabb működését elérni. Ezt olykor korlátozza a tengelykapcsolat okozta mechanikai rezonancia problémája. Ez egy valós probléma amit sokáig az egyszerű analóg hajtások nem tudtak megfelelően kezelni, ezért vagy figyelmen kívül hagyták és az optimálistól lassabban működött a szervo vagy valamilyen mechanikai úton korrigálták, például egy erősebb motorral. Modern hajtásba implementált szűrőkkel a megfelelő beállítás esetén elméletileg ez a probléma kiküszöbölhető. A feltétele, hogy a szervorendszer rezonanciafrekvenciáit és a rezonancia nagyságát ismerjük, és a szűrőt a megfelelő helyre helyezzük el.

A szakdolgozat keretein belül az AMC digitális hajtásával dolgoztam a probléma dokumentálásán és megoldásán. Létrehoztam egy mérési környezetet, ahol a rugalmas tengelykapcsolat mechanikai rezonanciát hozott létre a rendszerben. A rezonancia paramétereit lemérve a Matlab szoftver segítségével méreteztem a hajtásba implementált biquadratikus digitális szűrőt. A szűrőt elhelyezve a szabályozási körben a szervórendszer rezonancia tulajdonságai nagy mértékben csökkentek, a szervo teljesítőképessége nőtt.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.