Szimulációs rendszer mozgó ügynök alapú hálózatmenedzsment vizsgálatához

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Imre Sándor
Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

Napjainkban a hálózatok mindenhol jelen vannak. Az életünk szerves részévé váltak. Egyre nagyobb igényeket kell kiszolgálniuk, és így ők maguk is egyre nagyobbá válnak. Az IoT (Internet of Things) rohamos térnyerése mellett ez a növekedés várhatóan még hosszú ideig folytatódni is fog.

A hálózatok menedzsmentje sokszor még mindig a régi, központosított modell szerint történik, miszerint a csomópontok egy központi menedzsment állomással kommunikálnak. Ez azonban koránt sem optimális: sok kontroll adatot kell átvinni a hálózaton, ami a sávszélesség rovására megy, továbbá a központ leterheltsége esetén lassú válaszidőkre számíthatunk. A hálózatok heterogenitása miatt pedig a központi menedzsment egyre bonyolultabbá válik.

A mozgó ügynök alapú hálózatmenedzsment egy elosztott alternatívát kínál: önálló döntéshozásra és beavatkozásra képes programok a hálózatot bejárva helyben hárítják el a problémákat. Az elosztott működés miatt lehetséges a változó körülményekre való gyors reagálás, a sávszélesség pedig takarékosan kerül felhasználásra, hiszen csak az ügynökök kódját kell egyik csomópontról a másikra eljuttatni, ami potenciálisan sokkal kisebb tud lenni, mint például a központi menedzsmenthez használt SNMP táblák.

A hálózaton jelen lévő ügynökök számát különféle ügynökpopuláció-szabályozási algoritmusokkal lehet szabályozni. Ezen algoritmusok célja, hogy az ügynökök számát az optimális irányába terelje. Ha ugyanis túl kevés ügynök van jelen, akkor a csomópontok nem lesznek kellő mértékben kiszolgálva, viszont ha túl sokan vannak, akkor feleslegesen fogyasztják a hálózat erőforrásait.

Az algoritmusok vizsgálatára egy szimulációs rendszert készítettem, melynek segítségével különféle algoritmusokat vizsgáltam meg és hasonlítottam össze.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.