Szoftveres robotfoci - Összetett algoritmusok fejlesztése és vizsgálata

OData támogatás
Konzulens:
Dávid Zoltán
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

A robotok közötti labdarúgó versenyben a kutatók és hallgatók a robotika, illetve a mesterséges intelligencia különböző kérdéseire keresnek válaszokat. A labdarúgás keretein belül ugyanazok a problémák merülnek fel, mint az élet számos területén alkalmazott robotokkal kapcsolatban. A verseny miatti fokozott népszerűség az említett területek technikai fejlődését segíti elő.

A szoftveres robotfoci a valós robotok és a játéktér szimulációjával létrehozott verseny, ahol az egymással vetélkedő robotokat tisztán szoftverek valósítják meg, ezáltal egy magasabb absztrakciós szintet biztosítva a mesterséges intelligenciával kapcsolatos kutatások számára.

A szimulált környezetben megoldandó feladatok nehézségét a valós idejű multi-ágens rendszer tervezése, a sztochasztikus modell, a környezetről rendelkezésre álló hiányos információ és a rendkívül nagy méretű állapottér fokozza. Másrészről kiváló lehetőség nyílik a gyakorlatban is felmerülő problémák vizsgálatára.

Jelen diplomaterv áttekintést nyújt a szimulációs környezetről, valamint a szoftveres robotfoci játékosaival szemben támasztott követelményekről. Több, alapvető problémát megoldó algoritmust mutatok be, amik a robotfoci játékos egyes képességeit valósítják meg. Ismertetem az általam megvalósított edző modult, amit a megvalósított képességek teszteléséhez fejlesztettem ki.

A magasabb szintű funkciók implementálásánál felmerülő tanuló algoritmusok módszerét vizsgálom meg, majd a megerősítéses tanulás Q-learning módszerével általam fejlesztett labda elkapás algoritmusát mutatom be.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.