Teherautó szintszabályozójának tervezése

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Harmati István
Irányítástechnika és Informatika Tanszék

A szakdolgozat témája szintszabályozó tervezése a Knorr-Bremse vállalat elektronikus szintszabályozó (ELC) rendszeréhez. A haszongépjárművek légfelfüggesztéses rendszereinek bemutatása után a szabályozó tervezéshez használt teherautó a 2., az ELC modell a 3. fejezetben kerül bemutatásra. Az energia és impulzus megmaradás törvényei alapján, valamint tömegáram és termodinamikai egyenletek alkalmazásával felírjuk az ELC rendszer és a haszongépjármű modell dinamikáját állapotegyenletével.

Megfogalmazzuk az új szabályozóval szemben támasztott követelményeket, és részletekbe menően tárgyaljuk a szabályozó struktúráját a 4. fejezetben. A fejlesztési munka során a pontosság és a gyors működés mellett a kevés mágnes szelep aktuálás volt a legfőbb prioritás. A legnagyobb kihívást a két szabályozott jellemző (szint, tengelyterhelés eloszlás) egymásra hatásának kiküszöbölése jelentette. A működés modell (nyomás becslés) alapú, a szabályozó feed-forward rendszerű. A leghátsó tengely emelését egy állapotgép vezérli. Az előrecsatolt szabályozó, az állapotgép és a nyomás becslő együttműködését egy felügyelő egység kontrolálja. A rendszer paraméterérzékenysége vizsgálat alá kerül.

A rendszer működését szoftveres szimulációkkal vizsgáljuk, az eredményeket az 5. fejezetben prezentáljuk. A finomhangoláshoz, és a specifikációkkal való összevetéshez egy teszt környezetet építünk. A szabályozó prototípust egy Mercedes Actros teherautón implementáljuk, a teszt eredmények a 6. fejezetben kerülnek bemutatásra. A rendszer a követelményeket kielégítően működött.

Az utolsó fejezetben néhány észrevétel és javaslat kerül megfogalmazásra.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.