Töltőállomások villamosenergia-beszerzésének elemzése

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Divényi Dániel Péter
Villamos Energetika Tanszék

A villamos autózás elterjedéséhez szükséges töltési infrastruktúra kiépítése és üzemeltetése az elkövetkező évtized egyik legnagyobb kihívása. Piaci szempontból az autók, mint új, de várhatóan lakossághoz kötött fogyasztók fognak megjelenni a szektorban. Az otthoni töltési lehetőség mellett nem elhanyagolható jelentősége lesz a nyilvános töltőállomásoknak. A nyilvános töltőállomásokon beszerezhető töltési szolgáltatáshoz szükséges villamos energiát a mai struktúrájú villamosenergia-piacon kell megvásárolni.

Munkám célja a villamos autók töltésére vonatkozó elszámolási modellek vizsgálata. A dolgozatban ennek megfelelően bemutatásra kerül, hogy egy töltőállomás-üzemeltetője milyen módon pozícionálhatja magát a mai villamosenergia-piacon és ehhez milyen jogszabályi környezet biztosít keretet. Ezt követően végigveszem, hogy melyek azok a kihívások, amelyekkel a jelenlegi struktúrában üzemelő töltési piac szembenéz – mind a hazai, mind a szélesebb körben vett, európai viszonylatban. Kidolgozásra kerül továbbá egy alternatív piacmodell, amely a mostani piaci struktúrától eltérő, hipotetikus szerepköröket vizsgál, és amellyel célom, hogy feloldjam a jelen piaci struktúrához köthető egyes kihívásokat.

Az elszámolási modellek alaposabb körüljárása a villamos autók alacsony száma, illetve a töltőinfrastruktúrához kapcsolódóan rendelkezésre álló kevés számú adat miatt jelenleg csak szimulációval végezhető el. A munka során így megalkotásra került egy paraméterezhető sztochasztikus szimulációs modell, amely a nyilvános töltőállomásra érkező autók teljesítményfelvételét modellezi. A modell lehetőséget biztosít többek között a várakozási idő, a töltőfejek száma és a töltési teljesítmény időkarakterisztikája, mint paraméterek módosítására, illetve negyedórás terhelési görbék előállítására. A szimuláció outputjaként kapott terhelési görbék jellemzik a paraméterezett töltőállomás napi energiafelhasználását, amely alapján a töltőállomásra jellemző fajlagos költségek (havi és éves energiabeszerzési költségek különböző beszerzési portfóliók mellett, a fogyasztásokhoz tartozó kiegyenlítő energia mennyisége és költsége) becsülhetők. A munka lezárásaként az általam megalkotott sztochasztikus szimulációs modell eredményeinek kiértékelésével megállapításokat teszek a villamos autók elszámolási modelljeire vonatkozóan.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.