Ütközéselkerülési módszerek a légiforgalmi irányításban

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Harmati István
Irányítástechnika és Informatika Tanszék

A légi forgalom irányításnak több ágazata létezik. Manapság egyre több repülő tárgy, drón, kisrepülőgép jelenik meg a légi forgalomban, a klasszikus irányítótoronyból történő irányítást megnehezítve. Egyre jobban aktuális problémává lép elő ezért az úgy nevezetett „free flight”, a szabad repülés megvalósításának fogalma. Az egyik megoldandó probléma a szabad repülés megvalósítása során, a biztonságkritikai szempontból is fontos ütközéselkerülés. A Diplomaterv témám keretében több irányítási módszert vizsgáltam melyben a repülők egy központi irányítórendszer nélkül képesek elkerülni az ütközéseket, majd az eredeti pályájukra visszatérve folytatni a repülést. A dolgozat tartalmazza a különböző elkerülési algoritmusok kidolgozását, implementálását, és szimulációját, illetve a különböző módszerek hatékonyságának összehasonlítását. A vizsgált három módszer a következő. Az első egy protokollalapú módszer vizsgálata, melyben két különböző típust szimuláltam, az egzakt és nem egzakt konfliktusokat, majd egy fuzzy alapú irányítást valósítottam meg és szimuláltam. Végül pedig egy játékelmélet alapú multiágensű ütközéselkerülési módszer implementálását és szimulációját valósítottam meg.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.