Városi forgalom modellezése és irányítása

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Harmati István
Irányítástechnika és Informatika Tanszék

A városokban egyre nagyobb problémát jelent a járműforgalom növekedése, és ezzel egyre jelentősebb lesz a jelzőlámpák megfelelő beállítása, ezzel is mérsékelve a forgalmi dugók kialakulását.

Jelen szakdolgozatban több olyan módszert vizsgálok, mely a jelzőlámpák zöldjelzésének minél hatékonyabb beállítását kíséreli meg. Ezt adaptívan, az aktuális forgalom monitorozásának felhasználásával érem el.

Egy kisebb úthálózaton fogom bemutatni az algoritmusok működésének hatékonyságát. MATLAB-ban létrehoztam egy keretrendszert az utak és a rajtuk haladó forgalom modellezésére. Ez képes kiszámolni az útszakaszokon lévő sor nagyságát, és a kimenő járművek számát is.

Három különböző jelzőlámpa-irányítási módszert implementáltam, melyek mind adaptívan képesek irányítani a forgalmat. Kettő egy állandó ciklusidőt oszt el a lámpák között: az egyik a forgalom alapján szétosztja a rendelkezésre álló időt, a másik fuzzy módszerrel növeli vagy csökkenti az egyes zöldidőket. A harmadik módszer szintén fuzzy módszeren alapszik, de itt a ciklusidő változhat bizonyos keretek között. Ezen módszerek működését fogom bemutatni, és hatékonyságukat összehasonlítom szimuláció segítségével.

Az eredményeket kétféle grafikus formában is megjelenítem.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.