Vasúti vontatás villamosenergia-menetrendjének előrejelzése

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Divényi Dániel Péter
Villamos Energetika Tanszék

Magyarország teljes villamosenergia-felhasználásának közel 2%-át a nagyvasúti villamos vontatás teszi ki. A helyben és időben változó fogyasztás speciális követelményeket támaszt az energiaellátó-rendszerrel szemben. A vasút teljesítményigényének egynapos előrejelzése hasznos információ mind a vasúttársaságok, mind a villamosenergia-kereskedők számára.

Diplomamunkámban először bemutatom a vasúti energiaellátó rendszer működését és fogyasztóit, majd a villamosenergia-piac szereplőit és alapvető működését.

A feladatom egy olyan modell elkészítése volt, amellyel megbecsülhető a különböző vonatok vontatási energiája. A dolgozatomban ismertetem a vonatok gyorsítási teljesítményére és a vasúti ellenállásra vonatkozó alapvető összefüggéseket, majd az ezek alapján elkészített dinamikai modellt. Ennek segítségével igyekeztem a lehető legpontosabban megállapítani a villamos fogyasztást. A vizsgálatokat egy kiválasztott napon (2015.03.18.), a GYSEV által üzemeltetett 21-es vasútvonalon közlekedő vonatokra végeztem el. A modell illesztéséhez és teszteléséhez a mozdonyokon mért fogyasztási és pozíció adatok, valamint az alállomási transzformátor teljesítménye állt rendelkezésemre. Végül pedig úgy alakítottam át a modellt, hogy az képes legyen csupán a vasúti menetrendi adatok alapján a másnapi villamosenergia-fogyasztás lehető legpontosabb megadására.

A villamosenergia-menetrendbecslő modellt MATLAB környezetben készítettem el, a felhasznált mérési adatokat a GYSEV Zrt. bocsátotta rendelkezésemre.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.