Vezetéstámogató rendszerfunkciók szimulálása Matlab környezetben

OData támogatás
Konzulens:
Kiss Domokos
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

Összefoglaló

Napjainkban a vezetéstámogató rendszerek egyre nagyobb teret hódítanak az autóiparban. A legnépszerűbb vezetéstámogató rendszerek közé tartozik a távolságtartó tempomat, a sávtartó rendszer és a parkolást segítő rendszer. A szakdolgozatomat a Robert Bosch Kft. Budapesti Fejlesztési Központjában készítettem. A Budapesten is fejlesztett parkolást segítő rendszerrel foglalkoztam.

Az automatikus parkoláshoz támogatást nyújtó szenzorok közül szeretném kiemelni az ultrahangos távolságérzékelő szenzort, amire az egész alkalmazás épül és amivel én is foglalkoztam a szakdolgozatom keretein belül.

Az ultrahangos rendszerek rendkívül érzékenyek a beépítési környezetükre, ezért minden egyes lökhárító formájához egyedileg kell paraméterezni őket a helyes működés érdekében. A hangterjedés szimulációja egy nagyon számításigényes és összetett folyamat, ezért a beállítás jelentős része eddig méréssekkel történt, mindegyik megrendelő, minden egyes autómodelljéhez.

A projekt célja, hogy ezeket az időigényes mérési folyamatokat szimulációkkal váltsák ki. A szimulációnak egy nagy előnye a mérésekkel szemben az, hogy nem igényli a lökhárító egy fizikai példányát. A számításokat a CAD modell alapján végzi. Ezzel a módszerrel még a tervezési fázisban meg lehet mondani egy lökhárítóról, hogy az adott forma mellett mi a maximálisan elérhető teljesítménye a rendszernek. A megrendelő alacsony költségek mellett tudja módosítani a lökhárító formáját a szimuláció eredményének ismeretében.

A feladatom egy olyan Software In the Loop, hardver elemek nélkül, PC-s környezetben futó szimuláció létrehozása, ami szimulálja az automatikus beparkolást. Ehhez szimulálnom kellett Matlab környezetben a legfontosabb hardver elemek működését (az ultrahangos szenzor és szenzor ASIC) és bele kellett integrálnom a vezetéstámogató szoftvert a szimulációba. A szoftver vezérli mind a szimulációban parkoló autót, mind pedig a szenzorok helyes működését a szimulált környezetben. Ki kellett alakítanom a megfelelő interfészt a szimulált hardver elemek és a vezetéstámogató szoftver között.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.