Villamos autók frekvenciaszabályozásba való bevonásának vizsgálata DIgSILENT Power Factory segítségével

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Farkas Csaba
Villamos Energetika Tanszék

A villamosenergia-rendszer feladata a fogyasztók igényeinek megfelelő ellátása, miközben a lehetőségekhez mérten gazdaságosan üzemel. Manapság a legtöbb villamos energiát termelő erőmű fosszilis tüzelőanyagot használ. Mivel az ilyen típusú üzemanyag készletek korlátozottak, ezért figyelembe kell venni, hogy a közeljövőben drágulni fognak és a források ki is merülhetnek. Sőt az elmúlt években a környezetvédelem is egyre nagyobb hangsúlyt kap, ezért a sok szennyezőanyagot kibocsátó erőműveket extra költségek terhelik és ezek a költségek is valószínűleg emelkedni fognak. Emiatt nagyon fontossá vált a megújuló és az alacsony, vagy zéró CO2 kibocsátású technológiák kifejlesztése. A megfelelő hatás eléréséhez fontos, hogy a megújuló energiaforrások ne csak egyre több helyen forduljanak elő, de a villamos energiatermelésből is jelentős részaránnyal bírjanak. Ez sajnos a mai szabályozási rendszer mellett Magyarországon veszélyeztetné a stabil működést, ezért új, gyorsan szabályozható erőművek telepítése szükséges. Ennek a problémának a megoldására igen sok lehetőség van. Egy lehetséges megoldás a rendszer stabilitásának növelésére vezérelhető villamosenergia-tároló rendszer telepítése a hálózatra. A villamos autók elterjedése megoldást jelenthet erre a problémára, hiszen a villamos autó akkumulátorát energiatároló egységként felhasználva lehetséges a szabályozás, de fontos figyelembe venni, hogy a közlekedésre használt villamos energia jelentősen megnőhet és ez akár túlterhelődési és feszültségminőségi problémákat is okozhat a hálózaton.

Dolgozatom célja bemutatni a villamos autók frekvenciaszabályozásba való bevonásának lehetőségét, majd egy ilyen szabályozást megvalósító tranziens szimulációra alkalmas modell létrehozása DIgSILENT programkörnyezetben. Ezt felhasználva lehetőség nyílik akár a hálózat stabilitásának, akár a hálózat túlterhelődésének vizsgálatára különböző paraméterek mellett. A modell felhasználásával meghatározható lehet a szabályozás hatékonysága, illetve az optimális villamos autók száma, amely részt vesz a szabályozásban.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.