Villamos autók hálózatra vett hatásainak modellezése

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Farkas Csaba
Villamos Energetika Tanszék

A fenntartható közlekedés fontos résztvevői lesznek a jövőben a villamos autók, amelyek számára szükséges lesz a megfelelő töltő infrastruktúra biztosítása. Ugyanakkor a járművek töltésük során hatással lesznek a hálózati feszültségprofilra és a hálózati elemek terhelődésére. A hálózat üzemeltetői számára így fontos kérdés az, hogy milyen mértékű változásokra kell a hálózaton számítani a villamos autók széles körű elterjedése esetén.

Diplomamunkám során Budapest egyes kisfeszültségű elosztóhálózataira végeztem szimulációs futtatásokat DIgSILENT Power Factory modellező szoftverrel, amely segítségével az eredmények kiértékelése után közelítőleg számot adhattam a villamos autók által okozott hatásokról. Továbbá, az autentikus állapothoz közeli értékek elérése érdekében egy saját programkód segítségével valósítottam meg a többszöri sztochasztikus szimulációs futtatások lehetőségét. A vizsgált jellemzők a transzformátor, a vezetékek terhelődése, valamint az egyes végponti feszültségek voltak elsősorban.

A villamos autók hálózatra vett hatásainak elemzése mellett a smart grid kiépítettség feltételezésére alapozva lehetőségem nyílt a villamos autók töltésének intelligens szabályozására (smart charging). Ezt a szabályozási műveletet szintén egy saját programkód segítségével hajtottam végre, amelyben a villamos autók hálózatra vett terheléseit korlátoztam, a töltési karakterisztikáik vezérlésével. Töltésvezérlési algoritmusom és sztochasztikus szimulációim konstruálása folyamán igyekeztem szem előtt tartani a hálózati fogyasztók, valamint a DSO számára nyújtható előnyöket.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.