Villamos autók hálózatra vett hatásainak modellezése

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Farkas Csaba
Villamos Energetika Tanszék

Az Európai Unióban a közlekedés a második legnagyobb ÜHG-kibocsátó a maga 25%-os részarányával. Ebből is jelentős részt tesz ki a személy- és haszongépjárművek kibocsátása, amelyek együttesen az EU szén-dioxid kibocsátásának 15%-át adják.

A kereskedelmi forgalomban 2014 óta kapható, nagy hatótávolságú villamos autók (EV) elterjedésével azonban a közlekedési szektor is aktívan be tud kapcsolódni az EU 2020-as előírásai szerinti klímaváltozási cselekvési terv megvalósításába. Ahhoz azonban, hogy a villamos autók nagyobb mértékben el tudjanak terjedni, megfelelő töltőinfrastruktúra szükséges, amely infrastruktúra a villamosenergia-hálózatot a jelenleginél nagyobb mértékben terheli, így annak megerősítésére, rekonstrukciójára lehet szükség a jövőben. Az elosztói engedélyeseknek így fontos érdekük fűződik ahhoz, hogy időben és megfelelő mértékben fejlesszék hálózatukat, elsősorban a kisfeszültségű elosztóhálózatot, ahová a villamos járművek tölteni fognak csatlakozni.

A szakdolgozat keretében szakirodalmi források felhasználásával bemutatom a villamos autók jelenlegi technológia szintjét, valamint azt, hogy várható elterjedésük milyen hatással lesz a KIF hálózatra. A hatások vizsgálatára a DIgSILENT PowerFactory 14.1 nevű szimulációs szoftverrel elkészítettem egy budapesti kerület KIF elosztóhálózatának részeit; ezen hálózatrész túlnyomórészt lakossági fogyasztói övezet, ahol magáncélú, utcai vagy otthoni töltés megvalósítható lesz a jövőben.

Az elkészített szimulációs modell segítségével megvizsgáltam, hogy 20%-os villamos autó részarány esetén mekkora terhelődés és feszültségesés lép fel az egyes hálózatrészeken. Az eredmények azt mutatják, hogy ekkora mértékű elterjedtség esetén a jelenlegi hálózaton is lehet a villamos autókat tölteni a szabványban megengedett feszültségesést és az elemek névleges terhelhetőségét meg nem haladva. Mindebből arra lehet következtetni, hogy a villamos autók várhatóan lassú elterjedése esetén az elosztói engedélyeseknek lesz idejük arra, hogy felkészüljenek a nagyobb részarányú villamos autók hálózatba történő befogadására.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.