Villamos autók középfeszültségű elosztóhálózatra vett hatásainak modellezése gyorstöltés feltételezésével

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Farkas Csaba
Villamos Energetika Tanszék

Napjainkban elképesztő ütemű népességnövekedésnek, társadalmi változásoknak, technológiai fejlődésnek lehetünk tanúi. Ahhoz, hogy ezek a folyamatok fenntarthatók legyenek, nagyon sok területen szüksége mutatkozik a trendek változtatásának. Környezetünk, élőhelyünk élhető formában megtartásához kiemelt figyelmet kell szentelnünk a technológiai fejlődés fenntarthatóságára, az energetikai szektorok káros anyag kibocsátásának csökkentésére. Egy nagyon fontos és előremutató törekvésnek tűnik a közlekedésben használt, környezetszennyező fosszilis üzemanyag kiváltása, villamos járművek használata. Ezt nevezzük alapvetően elektromos mobilitásnak (e-mobilitás, e-mobility).

Villamos járművek használatával csökkenthető a fogyasztás helyén a CO2 kibocsátás, csökkenthető a zajterhelés, növelhető az energiahatékonyság. Makrogazdasági szinten növelhető az energiahordozók ellátásbiztonsága. Az e-mobilitásnak tehát számos előnye van. Egyértelműen elmondhatjuk, hogy a fenntartható jövő egyik alapja lehet a közlekedés villamos rendszerűvé történő átalakítása. Ez feltételekkel és bizonyos valószínűségekkel a villamos gépjárművek használatának terjedését jelenti.

Ehhez szükség van a járművek hajtásrendszerének átalakítására, a hajtásrendszert működtető energia tárolására, a fogyasztói szokások és még nagyon sok tényező megváltoztatására. Az e-mobilitásnak a fogyasztók szempontjából jelenleg sok hátránya, nehézsége van. A közlekedés ilyen típusú megváltozásának rengeteg helyen komoly következménye van.

Dolgozatomban alapvetően igyekszem átfogóan bemutatni az elektromos mobilitás jelenlegi helyzetét. Fontosnak tartom a téma egészének kisebb szeleteit bemutatni. Ahhoz, hogy a témáról minél átfogóbb képet lehessen kapni, bemutatom a villamos autók töltési, energiatárolási lehetőségeit, értekezem a fogyasztói szokásokról, az elektromos mobilitással kapcsolatos tendenciákról, előrejelzésekről, a villamos autók különböző rendszerekre vett hatásairól. A dolgozatom második felében részletesen foglalkozom a villamos autók hálózati visszahatásával. Féléves munkám során azt szimuláltam, miként hat egy középfeszültségű hálózatrészre villamos autó töltők a hálózat adott pontján történő elhelyezése.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.