Villanymotor zavarszűrő egységének alacsonyfrekvenciás analízise

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Kovácsházy Tamás
Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék

Napjainkban az elektronikus eszközök fejlesztése során nagy hangsúlyt kell fektetni az EMI (elektromágneses interferencia) kedvezőtlen hatásainak elnyomására, amit EMI szűrők használatával valósítunk meg. Ez kifejezetten igaz az autóipari alkalmazásokra, ahol a biztonságkritikus tervezés mellett be kell tartanunk az ipari szabványok által megkövetelt EMC (elektromágneses kompatibilitás) határértékeket. A különböző passzív alkatrészekből álló EMI szűrőkben eddig alumínium elektrolit vagy tantál kondenzátorokat használata volt jellemző, ám az MLCC (Multi Layer Ceramic Capacitator) kondenzátorok megjelenésével ez a terület is fejlődésnek indult. Az MLCC-k nagy frekvenciatartományban kedvezőbb viselkedést mutatnak az eddig használt típusokkal szemben, azonban nem szabad megfeledkezünk az alacsony frekvenciatartománybeli tulajdonságairól.

Dolgozatomban meghatározom a zajforrások és különböző szűrő struktúrák matematikai modelljét és kiszámolom, hogy milyen feszültségtranziensek lépnek fel a szűrő előtt és után.

Ezt követően egy olyan mérési elrendezést tervezek és építek, amely képes változtatható paraméterű (PWM frekvencia, kitöltési tényező) különböző zajforrások generálására majd mérésekkel igazolom az előzetes számításaim helyességét.

Végezetül a vizsgált szűrők után kapcsolok egy DC/DC átalakító áramkört és azt próbálom megállapítani alacsony tápfeszültség mellett, hogy az MLCC kondenzátort tartalmazó szűrő nem okoz-e gerjedést vagy brown-out resetet.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.